تبلیغات
تبادل لینک - نوشته‌های وب‌سایت

تبادل لینک

لینک مجاز خود را ارسال نمائید

درباره وبلاگ

شنبه 21 بهمن 1391

نوشته‌های وب‌سایت

نویسنده:   طبقه بندی: درباره وب و ابزار وب، 

آیا نوشته‌های وب‌سایت به طراحی معنا می‌دهند؟
همراهی نوشته‌ها با طراحی
 
 

ادغام كردن و دركنار هم قرار دادن نوشته‌های وب و طراحی كار بسیار سختی است بویژه اگر طراح و نویسنده، هم‌جهت یكدیگر نباشند. اغلب هم این كار با شكست و ناامیدی همراه می‌شود. برای كسب اطمینان از این‌كه مجموعه نوشته‌های وب و طراحی می‌توانند به نتایج مطلوب برسند، طراح و نویسنده باید در 4 بخش درك مشترك داشته باشند؛ هدف وب‌سایت، مخاطبان وب‌سایت، مشخصه برند، محدودیت‌ها و نیازمندی‌های وب.

تعیین هدف وب‌سایت

هر وب‌سایت و صفحه وب باید هدفی داشته باشد. ازجمله سوالات مهمی‌ كه یك طراح می‌تواند از مشتری خود بپرسد این است كه: «هدف سایت شما چیست و چگونه از اهداف كسب و كار شما پشتیبانی می‌كند؟» با كمال تعجب جواب این سوال را بسیاری از دارندگان كسب و كار نمی‌دانند یا مطمئن نیستند.

طراح می‌تواند وب‌سایت را براساس یكی از اهداف زیر بنا كند:

ـ فروش آنلاین محصولات

ـ هدایت كردن

ـ آگاهی دادن

ـ ساخت یك برند

ـ جذب مشتركین

ـ تاسیس یك انجمن

ـ گرفتن بازخورد

در كل تعریف هدف اصلی یك وب‌سایت، به شكل دادن «اقدامات اصلی» كه در سایت انجام می‌شود كمك می‌كند. این اقدامات ممكن است مشترك شدن در یك روزنامه، برقراری تماس یا ارسال ایمیل، نظرخواهی، دانلود یك نسخه نمایشی و... باشد و زمانی كه طراح و نویسنده با هم كاربر را مجاب به انجام آن عمل می‌كنند، وب‌سایت به نرخ تبدیل بالاتر و موفقیت كلی‌تری دست پیدا خواهد كرد.

تعیین مخاطبان وب‌سایت

وب‌سایت‌ها باید روی مخاطبان خاصی تمركز كنند. معمولا یك دسته مخاطب اصلی وجود دارد و یك یا 2 دسته مخاطب فرعی. هر مخاطب، نگرش، نگرانی‌ها، تعصبات، نیازها و خواسته‌های مخصوص به خودش را دارد. طراحی و متن خوب وب‌سایت، می‌تواند تمام این مشخصه‌های مخاطبان را درنظر بگیرد.

اگر طراح و نویسنده دقیقا ندانند كه هدف آنها چه كسی است، موقعیت‌ها یكی پس از دیگری از دست خواهند رفت. در این حالت ممكن است طراح، یك دسته و نویسنده، دسته دیگری از مخاطبان را مدنظر داشته باشند و درنهایت هیچ كدام از 2 گروه از وب‌سایت راضی بیرون نخواهند آمد.

زمانی‌كه طراح و نویسنده با هم ارتباط داشته باشند پیغام‌های متنی و دیداری، مخاطبان بالقوه را بیشتر جذب می‌كنند. همچنین با تعریف دقیق از مخاطبان بالقوه، طراحان و نویسندگان برای خودشان یا مشتریانشان طراحی نمی‌كنند یا نمی‌نویسند و هدف اصلی آنها به جای مطرح‌كردن خودشان، جذب این‌گونه مشتریان می‌شود.

درك مشخصه‌های برند

برندها شخصیت‌های خودشان را دارند و هم طراحی وب‌سایت و هم نوشته‌های درون آن باید بتوانند مشخصه‌های برند را منعكس كنند. اگر نوشته‌ها روی اطمینان و امنیت تاكید دارند، طراحی نباید سرگرم‌كننده و سطحی باشد. همچنین اگر برند ساده باشد، نوشته‌ها عملا تاثیری نخواهند داشت. طراحان و نویسندگان شخصیت را شكل می‌دهند و تن (tone) را مرتب می‌كنند. بنابراین آنها باید به مشتری كمك كنند تا هویت ثابتی را توسعه دهند و نشان دهند شركت برای چه منظوری ایجاد شده است.

نیازمندی‌ها و محدودیت‌های وب

كاربران اینترنت دائما با حجمی ‌از اطلاعات و فناوری‌های گسترده و شاید بی‌ارتباط با یكدیگر بمباران می‌شوند. به وسیله بحث‌های سازنده و بررسی‌های مختلف، طراحان، توسعه‌دهندگان و نویسندگان می‌توانند فناوری‌های مناسب، ساختار اطلاعات، تاكتیك‌های SEO و دیگر عناصر مهم وب‌سایت را طرح‌ریزی و اجرا كنند. اما درصورتی كه در اجرای یك طرح واحد شكست بخورند ممكن است تاخیر در تحویل پروژه، ناراحتی و حتی فرصت‌های ازدست‌رفته به دنبال داشته باشد.

چگونگی رسیدن به یك درك مشترك

این‌كه ببینید طراحان وب و نویسندگان باید از یك درك مشترك از هدف، مخاطب و برند كارهای خود را انجام دهند در حرف راحت است، ولی چگونگی رسیدن به این درك مشترك در عمل بسیار سخت است. خوشبختانه استراتژی‌هایی وجود دارد كه با به‌كارگیری آنها طراحان و نویسندگان می‌توانند در یك جهت قرار بگیرند.

كار با توجه به مستندات مشتری

یكی از ساده‌ترین متدها این است كه از مستنداتی كه خود مشتری ارائه كرده است عمل كنید. اگر مشتری یك طرح به‌روز و با استراتژی بازاریابی و ارتباطی داشته باشد، هدف وب‌سایت و نوع مخاطب تقریبا روشن خواهد شد.

كار با توجه به اطلاعات مشتری

اگر مشتری هیچ مستنداتی ندارد، این وظیفه طراح و نویسنده است كه اطلاعات لازم را از مشتری بگیرند. اگر مشتری طرحی دارد كه به صورت سند درنیامده است، طراح و نویسنده می‌توانند با مدیران مربوطه مصاحبه كنند، یافته‌ها را تنظیم و برای تایید به مشتری نشان دهند. رویكرد دیگر این است كه برای مشتری یك پرسشنامه تهیه شود كه مشتری در آن اهداف و مقاصد بازاریابی‌شان را بنویسند. جواب دادن حول اهداف، مخاطب و برند توسط مشتری سبب می‌شود طراح و نویسنده بفهمند كه آیا با مشتری هم‌جهت هستند یا خیر.

عقب‌نشینی نكردن

در شرایطی كه مشتری قادر نیست استراتژی بازاریابی یا اهداف و مخاطبان وب‌سایت را واضح بیان كند، ممكن است طراح و نویسنده نیاز باشد از پروژه عقب‌نشینی كنند! تا زمانی كه مشتری مسیر خود را مشخص نكند، از وب‌سایت راضی نخواهد بود و روند درخواست‌های تغییر ادامه پیدا خواهد كرد. سناریویی كه در آن هیچ‌كس برنده نیست

لینک ویژه

صفحات جانبی

آمار - آرشیو وبلاگ

  • "archive - آرشیو"
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :