تبلیغات
تبادل لینک - به كارگیری قانون 20/80 در طراحی وب

تبادل لینک

لینک مجاز خود را ارسال نمائید

درباره وبلاگ

شنبه 21 بهمن 1391

به كارگیری قانون 20/80 در طراحی وب

نویسنده:   طبقه بندی: درباره وب و ابزار وب، 

به كارگیری قانون 20/80 در طراحی وب

به كارگیری قانون 20/80 در طراحی وب

اصل پارتو در وب


حتما تاكنون درباره قانون 20/80 چیز‌هایی شنیده‌اید. اگر این قانون در محتوای وب‌سایت و طراحی نرم‌افزارهای تحت وب مورد توجه قرار بگیرد، مطمئنا تاثیر عمیقی روی تجربه كاربری و درنهایت روی تاثیری كه محتوا یا كاربرد وب‌سایت یا نرم‌افزار وب شما قرار است بگذارد، خواهد گذاشت. در این مقاله ابتدا یك تعریف پایه‌ای ارائه می‌كنیم و سپس مسائلی مطرح خواهیم كرد كه چگونه قانون 20/80 بهره‌وری را بالا می‌برد .

قانون چیست؟

قانون 20/80 در اصل توسط اقتصاددان ایتالیایی، ویلفردو پارتو دیده شد و توسط جوزف ام. جوران به نام اصل پارتو نامیده شد. قانون 20/80 ادعا می‌كند تقریبا 80 درصد از تاثیراتی كه توسط هر سیستم بزرگی ایجاد می‌شود از 20 درصد متغیرهای آن سیستم نشات می‌گیرد.

این قانونی است كه تقریبا به طور طبیعی همواره شاهد رخ دادن آن هستیم. با دانشی كه از وجود این اصل یا الگوی وقوع آن داریم، به اطلاعات ارزشمندی مجهز می‌شویم تا تصمیماتی كه قابلیت استفاده و تاثیرگذاری طراحی‌هایمان را بهبود می‌بخشند ، بگیریم.

به طبیعت فرضی قانون توجهی نكنید

البته منتقدان و افرادی وجود دارند كه احساس می‌كنند قانون 20/80 چیزی نیست جز یك فرضیه یا یك نظریه بیش از حد كلی كه همیشه هم قابل قبول نیست. ولی اگر آنها را كنار بگذاریم، مفهوم آن قطعا درباره منفعت كسانی است كه روی واسط‌های كاربری و عملكرد آنها كار می‌كنند. (حتی اگر قانون بیشتر شبیه 30/70 یا 10/90 باشد!)

چگونگی پیدا كردن سهم 20 درصدی

در هر وب‌سایت، نرم‌افزار تحت وب یا محیط نرم‌افزاری، قانون 20/80 به ما می‌گوید كه 20 درصد عملكرد و قابلیت‌ها در هر محیطی، 80 درصد كل نتایج یا عملیات گرفته شده در آن محیط را باعث می‌شوند. در برخی موارد پیدا كردن این‌كه كدام بخش‌ها جزو آن 20 درصد كه تاثیر زیادی دارند، آسان است.

آمارهای تحلیلی وب، ارسال‌های فرم‌ها و كوكی‌ها می‌توانند برای این‌كه رفتار كاربر را دنبال كنند، استفاده شوند. تحلیل آن آیتم‌ها به ما كمك می‌كند مناطقی از واسط كاربری را كه با بیشتر كاربران تعامل زیادی دارند، شناسایی و مشخص كنیم.

كاربر به كجا نگاه می‌كند؟

عادت‌های جستجو و خواندن الگوی(F-Pattern) كاربران وب، در حال حاضر بخوبی مشخص شده است. البته الگوی F در هر بازاری یك شاخص نیست، ولی یك نقطه شروع بسیار خوب برای فهم این مساله است كه وقتی كاربران با طراحی شما تعامل دارند به كدام بخش‌ها بیشتر نگاه می‌كنند.

این الگو، مفاهیم قانون 20/80 را پشتیبانی می‌كند و یك شاخص خوب برای این مساله است كه چشم كاربر روی كجا تمركز بیشتری دارد. نواحی‌ای كه در نقشه با رنگ‌های گرم‌تر مشخص می‌شوند نشان دهنده 20 درصد صفحه هستند كه چشمان كاربر 80 درصد زمان را با آنها تعامل می‌كنند. با استفاده از این دانش، ما به عنوان طراحان می‌توانیم تصمیماتی بگیریم كه به ما در بهبود دادن و بهینه كردن نواحی‌ای كه كاربر برحسب عادت در آنها وارد می‌شود، كمك كنند.

البته طراحی، اغلب فاكتورها جایی را كه كاربر نگاه می‌كند ، تعیین می‌كند. بنابراین این پیشنهاد فقط یك راهنمایی پایه‌ای است و لزوما راهی نیست كه تصمیم بگیرید چه چیزهایی در آن 20 درصد قرار خواهند گرفت.

ترفندهای طراحی موبایل و قانون 20/80

اخیرا با پیشرفت دستگاه‌های موبایل در سراسر جهان، برخی از طراحان و توسعه‌دهندگان، «طراحی وب اول ـ موبایل» را پرورش دادند. به این معنی كه وقتی درحال طراحی و توسعه یك وب‌سایت هستید، برای رسیدن به فواید خاص، قبل از این‌كه وب‌سایت در بسترهای دیگر قابل دیدن باشد ابتدا نسخه موبایل آن باید آماده شود.

در وب‌سایت یا نرم‌افزار تحت وب سنتی، مناطق بخصوصی از سایت شما به طور طبیعی جزو آن 20 درصد قرار می‌گیرند كه كاربران با آنها بیشترین تعامل را دارند و از آنها بیشتر استفاده می‌كنند. زمانی كه یك سایت موبایل طراحی می‌شود، تمركز اصلی آن دقیقا روی همین 20 درصدهاست.

بنابراین زمانی كه نسخه موبایل یك وب‌سایت، 20 درصد گزینه‌های پراستفاده خودش را داشته باشد، در مقایسه با تمام محتویاتی كه در یك وب‌سایت سنتی در دسترس هستند، نسخه موبایل اصولا فقط توابع بسیار مهم را خواهد داشت. در مقابل، واسط موبایل بسیار ساده‌تر است و به كاربر كمك می‌كند ابتدا به مناطقی برود كه از بقیه مهم‌تر هستند بدون این‌كه دنبال آنها بگردد. محتویات و گزینه‌ها هرچه می‌خواهند باشند، آنهایی كه در نسخه كامل بیشترین استفاده از آنها می‌شوند، تنها گزینه‌هایی هستند كه در نسخه موبایل قرار دارند.

در نتیجه نرم‌افزارهای تحت وب موبایل كه خوب طراحی شده‌اند، مثال‌های بسیار خوبی از طراحانی هستند كه انرژی خود را روی مهم‌ترین جنبه‌های پروژه‌شان گذاشته‌اند و تمركز اصلی‌شان روی عملكرد و محتوایی (20 درصد) است كه بیشتر اوقات از آنها استفاده می‌شود (80 درصد).


منبع: webdesignerdepot.com


لینک ویژه

صفحات جانبی

آمار - آرشیو وبلاگ

  • "archive - آرشیو"
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :